fredag, maj 20

Få god nattesøvn med en kontinentalseng

Leder du efter en ny seng, som har det hele? Hvis svaret er ja, bør du overveje at købe en kontinentalseng. En kontinentalseng betegner en samlet seng, som ofte er udgjort af flere dele. Sengen indeholder både en boksbase, en stor madras og en topmadras. Kontinentalsenge har et hotel-agtigt look, som skaber et stilfuldt og eksklusivt udtryk i soveværelset. Med en ny kontinentalseng vil du uden tvivl komme til at sove godt om natten. 

Derfor er en kontinentalseng god for nattesøvnen

Med de fleste kontinentalsenge bliver der ikke gået på kompromis med madrassens kvalitet. Madrasserne er ofte udformet med flere lag, som både består af pocketfjedre og skum. Alt sammen resulterer i højeste komfort, som skaber det bedste grundlag for en god nattesøvn. En kontinentalseng er rummelig, så hvis du sover ved siden af din partner, kommer du ikke til at føle, at nogen af jer mangler plads. Kombinationen af en god topmadras med en almindelig madras laver et godt fundament, som du vil føle dig komfortabel i. Der er selvfølgelig forskel på kontinentalsenge, og det er en god idé at finde en, som passer til dine præferencer i forhold til hårdhed. 

God nattesøvn er vigtigt

Mennesker sover en stor del af vores liv, og derfor tilbringer vi mange timer i sengen. Søvn er altafgørende for vores både psykiske og fysiske helbred, og derfor er det vigtigt at prioriterer en god seng. Uden en god nattesøvn fungerer vores hjerne ikke lige så godt. Søvnmangel har en negativ effekt på vores koncentrationsevne, hvilket kan nedsætte vores produktivitet. Derudover kan det også være en bidragende faktor i udviklingen af stress og depression. Hvis man først kæmper med stress, kan det hurtigt blive en negativ spiral, fordi at stres også medfører dårlig nattesøvn.

Dårlig nattesøvn kan også have alvorlige konsekvenser for vores krop. Søvnunderskud kan medføre alvorlige sygdomme som f. eks hjertesygdomme og type 2-diabetes. Det kan også øge risikoen for vægtforøgelse. 

Gode råd inden at du falder i søvn

Der er også andre og mere generelle ting, som du kan gøre for at forbedre din nattesøvn. Hvis du har svært ved at falde til ro om aftenen, bør du have nogle afslappende ritualer, som du laver inden sengetid. Det kan f. eks være at drikke koffeinfri te eller tage et varmt, afslappende bad. Du kan lytte til noget stille musik eller meditere. Det er en god idé at undgå intense aktiviteter, som f. eks motion, om aftenen. Det er også smart at undgå koffeinfyldte drikkevarer, som f. eks kaffe, Coca Cola eller nogle former for te. Alkohol kan også have en dårlig effekt på nattesøvnen. 

Mange kigger på deres telefon, tablet eller computer inden sengetid. Skærmens hvide lys er skidt for vores melatoninproduktion, og det anbefales, at man undgår at kigge på skærme lige inden sengetid. Læs i stedet for en god bog eller et magasin. Du kan også lytte til radio eller podcasts. Hvis du har svært ved at undgå skærmen om aftenen, kan du installere programmer, som gør skærmens lys gulligt om aftenen, hvilket kan hjælpe på problemet.