tirsdag, oktober 26

Fordele og ulemper ved proteinbarer


Styrketræner du meget, eller er træning i det hele taget en stor del af dit liv? Så skal du måske overveje proteinbarer. Hvorfor skal man spise proteinbarer, og hvad er egentlig forskellen på det og helt almindelige müslibarer? Du kan blive klogere på den slags, hvis du læser med her.

Hvorfor vælge proteinbarer?

Når du træner meget, har du brug for energi, mens du træner. Særligt ved styrketræning kan det være godt at have en müslibar eller en banan med for at få noget energi, da styrketræningen kan være en langvarig proces. Dog er det endnu bedre alternativ en proteinbar. Den giver dig både energi, men den giver dig også ekstra proteiner, som du har brug for, når du styrketræner meget. Proteiner hjælper med at genopbygge musklerne, og derfor er det vigtigt at få nok af dem, hvis du styrketræner meget. De fleste danskere får nok proteiner, da vi er et stort kødspisende land, men det er særligt vigtigt, når du styrketræner. Derfor kan proteinbarer være en stor hjælp til at få alle de proteiner, du har brug for. Hos
https://www.bodyman.dk/shop/proteinbars-19c1.html kan du finde masser af forskellige slags proteinbarer, så du finder en, der har den smag, du godt kan lide.

bar

Hvornår skal du spise proteinbarer?

Du kan vælge at spise en proteinbar inden træning for at give et godt udgangspunkt for din træning. Du kan også spise den, mens du træner eller efter. Proteinbarer kan ikke erstatte måltider, men de kan være gode at bruge, når du ikke skal have et måltid, men har brug for en snack. Du hjælper din krop med at restituere hurtigere, når du spiser proteinbarer. På den måde er den klar til at skulle yde igen senere på dagen eller dagen efter. Proteinbarer har en særlig funktion, hvorfor de ikke blot skal spises som snack eller mellemmåltid, medmindre du netop har brug for de ekstra proteiner.

Hvad er en proteinbar?

En proteinbar indeholder proteiner, men også kulhydrat. Der er/kan være en del sukker i en proteinbar, hvorfor man netop ikke skal vælge den som snack, medmindre den har en funktion i ens træning. Det smarte ved proteinbaren er, at den er nem at tage med på farten i forhold til andre fødevarer.

Dog kan du sagtens udskifte den med andre fødevarer. Dette er nok ulempen ved proteinbaren: at den ikke mætter så længe og ofte har en del sukker i sig. Man kan også vælge at spise en banan, rugbrød med tun, skyr eller drikke kakao som alternativer. Dog er proteinbarer super nemme at tage med sig, de smager efter hånden rigtig godt, og du får et skud proteiner og energi, som du har brug for inden, under eller efter træningen.

Til forskel fra müslibarer får du altså noget mere målrettet din styrketræning. Hvor müslibarer blot giver en kortvarig energi. Det er vigtigt at få nok energi, når du træner meget. Du kan altid rådføre dig med en træner eller diætist om, hvorvidt du får de kalorier, du har brug for.